OPPDATERING OM NEDTRAPPINGEN

Fra å ha gått på maksdose er jeg nå nede i 5 mg med Cipralex om dagen. Nedtrappingen er med andre ord godt i gang, men jeg må si at det er verre enn jeg trodde. Først en enorm trøtthet, og så ganske store smerter i kroppen og mentalt nedsig. 

Legen min råder meg til å være sammen med andre, gå tur og gjøre hyggelige ting. Jeg gjør alt dette, men det er vanskelig når kroppen sjangler av trøtthet og jeg vet at stemningenjeg sender ut er lav. Jeg er fristet til å kaste inn håndkle og trappe opp igjen, men skjønner at det bare betyr å utsette problemene. For jeg vil jo ikke gå på antidepressiva resten av livet. Ikke at det er et nederlag, men jeg vil helst være fri.



Jeg håper nå at dette bare en fase, som jeg skal gjennom, og som jeg skal klare. Når jeg treffer venner sier jeg alltid: "Det er ikke deg, det er nedtrappingen.". (Vil jo ikke at vennene mine skal tro at det er de som har gjort meg så lei og sliten.)

På Internett står det for øvrig mye om bivirkninger av antidepressiva. Forum renner over av personlige erfaringer. Det som slår meg er at det er relativt lite om nedtrapping, noe som er like interessant!

Den som tror slalom i stor bakke er tøfft, bør prøve nedtrapping av Cipralex."Vi sees i bakken!" 

20 kommentarer

Herdis

07.06.2013 kl.19:33

Hold ut! You can do it!

...eller eg veit ikkje eigentleg kva eg skal seie, vil berre du skal ha det bra. Funker det å seie slikt "you can do it!" og "hold ut!"? Eller blir det like skjermflaut som å høyre kor smellvakker du er når du skifter eit profilbilde?

Eg trur at å komme ut av medisinene, truleg er det beste du kan gjere. Har du nokre forventningar på korleis det blir utan medisin? Vil du ha høge toppar og djupe dalar?

ann judith

07.06.2013 kl.21:58

Tror jeg forblir der jeg er... Tror ikke jeg har noen bivirkninger. Men det vet jeg kanskje ikke før jeg engang vil trappe ned..?

Uansett: lykke til! Jeg mener det godt:)

Marius

07.06.2013 kl.22:08

Jeg gikk tom for piller en gang og fikk ikke legetime før om ti dager. Jeg tenkte bare skitt au, det er sikkert bare å kjøre på noen dager uten piller, altså efexor. Det kan jeg definitivt IKKE annbefale å prøve. Jeg har aldri hatt så smerter i hue noen gang, og det gikk ilininger i kroppen hver gang jeg blunket eller tok et skritt eller beveget meg. Det føltes som små elektriske stikk. Da skjønte jeg ganske raskt at noe kjemisk var i ubalanse i kroppen uten medisin. Alt ble bra igjen med en gang jeg fikk meg en resept igjen, heldigvis. Jeg skal ikke trappe ned på en stund, men jeg ønsker deg all lykke med ditt prosjekt. Det virker som du har alle forutsettninger for å klare det, ikke minst en god innstilling.

Ønsker deg alt det beste :)

Karen

08.06.2013 kl.01:37

Høres ikke noe gøy ut.. Men som vanlig tar du på deg et viktig samfunnsoppdrag, og skriver om noe nesten ingen andre skriver om. Så du er både tøff & dyktig!

skraatak85

08.06.2013 kl.08:54

ann judith: Jeg trodde heller ikke at jeg hadde noen bivirkninger, inntil jeg begynte på nedtrappingen...

Takk, det samme til deg!

skraatak85

08.06.2013 kl.08:57

Karen: Takk for fin kommentar, Karen! Setter stor pris på deg som leser (og medblogger).

skraatak85

08.06.2013 kl.09:50

Herdis: Takk for støtten! "You can do it!" holder i massevis.

skraatak85

08.06.2013 kl.09:57

Marius: Skummel opplevelse du beskriver. Er skremmende hvordan piller påvirker i kroppen. Og at det er så individuelt!

lykkkeliten89

08.06.2013 kl.10:43

Marius: Jeg gikk også på efexor tidligere, og gjorde det samme som deg. Gikk plutselig fra en relativt stor dose til ingenting, og jeg kan si med hånden på hjertet at jeg ALDRI har følt meg så dårlig noen gang. Jeg bare lå i sengen, klarte omtrent ikke å gå fordi det var så smertefullt. Har hørt senere at efexor er en av de verste mtp. nedtrapping, og at man skal ta det veldig veldig sakte. Tror jeg brukte 6 - 8 mnd på å slutte. Jeg fikk mange bivirkningen når jeg gikk på efexor, det var derfor jeg ikke orket å gå på de. Var veldig trøtt & sliten konstant, og følte meg generelt tung hele tiden. Nå bruker jeg wellbutrin som er mye bedre mtp. bivirkninger. Men når det er sagt, så vil jeg bare kutte det ut fordi jeg vet at det ikke er pillene som er problemet. Har kun brukt det tilsammen 1,5 år, og jeg føler meg egentlig like deprimert nå som før jeg begynte.

lykkkeliten89

08.06.2013 kl.10:45

Marius: Altså 1,5 år på piller totalt, har prøvd tre ulike i løpet av den perioden.

skraatak85

08.06.2013 kl.12:22

lykkkeliten89: Ikke gi opp! Sender deg gode tanker og ønsker deg en fin helg.

Knut

08.06.2013 kl.12:39

Jeg (måtte) begynne med fontex da jeg var 15 år p.g.a. selvmordsforsøk, og har brukt det nå i 13 år. Det hadde en kjempebra effekt, ja den redda livet mitt! Synes det er så synd at antidepressiva har fått et så ufortjent dårlig rykte i media (ikke her på bloggen selvfølgelig!!)

Det er ingen kritikk av andre ovenfor altså, men man skal ALDRI slutte med medisiner på egen hånd. (de fleste veit jo sikkert det godt :-) Noen kan trenge å gå på antidepressiva livet ut, og det er absolutt ingenting å skamme seg over.

Om det hjelper deg, så ta imot all den hjelpa du kan få Johanne :-)

Gyrd

20.11.2013 kl.19:25

På http://www.erfaringskompetanse.no/ er det bra hefte som omhandler nedtrapping. Har selv trappet ned på Remeron og Effexor, så føler med dere som trapper ned. Det er skikkelig vanskelig! Seponeringssymptomer kan vare helt opp til 6 mnd, så hold ut!

skraatak85

20.11.2013 kl.20:05

Gyrd: Takk for lenke!

Mari

05.12.2013 kl.15:34

Holder på med nedtrapping sjøl. Har prøvd et par ganger før,etter råd fra leger angående hvor lang tid dette skulle ta. Et par-tre måneder mente de. FUNKET IKKE!! Ergo,etter å ha pratet med flere som trappet ned,så er det ingen tvil at dette må gjøres saaaaakte. Vi snakker et års tid asså. Du skal lure kroppen,og det er ikke lett. Jeg har gjort det veldig sakte. Men jeg kjenner allikevel at jeg har en ganske dårlig dag i dag. Og man stiller seg spørmålet om faktisk klarer seg uten. Selv om jeg egentlig er veldig trygg på at det skal gå helt fint. Hilsen hun med heftig hjerteklapp og elendig søvn.

gerd næss fjellberg

30.06.2014 kl.21:18

Jeg har brukt 1 mnd med nedtrapping av cipralex. Gikk ifra 10-5 mg. Har fått mer bivirkner nå etterhvert. Ilinger, stikkingerog brenninger i kroppen. Vanskelig å holde ut !! Er det noen som vet hvor lenge det vil vare ? Vurderer å trappe opp til 3/4 tab istedet for en halv. Kanskje jeg trappa ned for mye !! Håper noen kan gi meg et godt råd :-)

skraatak85

01.07.2014 kl.09:23

gerd næss fjellberg: Vi reagerer alle ulikt på nedtrapping. Men det høres ut som om du har trappet ned for mye på en gang, ja. Det er svært viktig å gjøre dette langsomt. Ikke minst i samarbeid med lege.
Uansett så tenker jeg at du må lytte til kroppen. Kanskje du trenger 10 mg. Det er ingen nederlag det. Lykke til!

Tonje

18.05.2015 kl.12:23

Hei :) Håper du har fått det til og at du har det godt. Kjempe kjempe tøft gjort og Heier på deg. Jeg selv prøver også å slutte går på 5 mg. Det er akkurat som du sier det vil føle og noen ganger kjempe vanskelig men kan ikke utsettes når man selv vil slutte. Hilsen ei som synes du er flink

Tonje

18.05.2015 kl.12:26

Hei :) Håper du har fått det til og at du har det godt. Kjempe kjempe tøft gjort og Heier på deg. Jeg selv prøver også å slutte går på 5 mg. Det er akkurat som du sier jeg vil føle følese uten tabeltene og noen ganger kjempe vanskelig å trappe ned men kan ikke utsettes når man selv vil slutte. Hilsen ei som synes du er flink

skraatak85

18.05.2015 kl.13:37

Tonje: Takk for hyggelig kommentar. Lykke til med ditt!

Skriv en ny kommentar

skraatak85

skraatak85

30, Bergen

Gråblogger Kontakt: joma85@hotmail.com

Follow on Bloglovin




Kategorier

Arkiv

hits